Kansen voor Bo Bendsneyder in Moto3

images_2017_MotoGP_03_170320_Moto3_Bendsneyder

De Moto3 trapt zondag in Qatar om 17.00 uur (Nederlandse tijd) het MotoGP-seizoen 2017 af. Met het vertrek van wereldkampioen Brad Binder naar de Moto2 is Bo Bendsneyder dit seizoen een van de kandidaten voor de wereldtitel. In zijn eerste jaar in de GP’s liet de Rotterdammer met twee podiumplaatsen zien dat hij thuishoort op het hoogste niveau én dat hij in staat is tot meer dan ‘meedoen om de punten’.

Gemakkelijk zal het niet worden voor ‘Bad Bo’. Het is bepaald niet zo dat de weg naar het wereldkampioenschap wagenwijd open ligt. In de meest competitieve GP-klasse, waarin om elke meter wordt gestreden en de verschillen vaak zo klein zijn dat er finishfoto’s nodig zijn om de uitslag te bepalen, zijn nog zeker tien kanshebbers.

Nog meer druk op Bastianini

Samen met Brad Binder zijn ook Jorge Navarro, Andrea Locatelli, Fabio Quartararo, Francesco ‘Pecco’ Bagnaia en Khairul Pawi naar de Moto2 vertrokken: Binder, Navarro, Bagnaia en Pawi waren samen goed voor elf overwinningen vorig seizoen. Met de nummers 1, 3 en 4 van het kampioenschap weg, lijken de beste papieren voor de nummer 2: Enea Bastianini. Maar zo simpel is het in de Moto3 niet. De Italiaan laat (te) vaak punten liggen door valpartijen en blessures en leek in de afgelopen twee seizoenen moeite te hebben met de druk van de verwachtingen.

Antonelli naar KTM

Datzelfde geldt voor Niccolo Antonelli, in het nieuwe seizoen de teamgenoot van Bendsneyder bij het fabrieksteam van KTM. De grote vraag is of KTM-manager en ‘kampioenenmaker’ Aki Ajo voldoende vat krijgt op Antonelli om te voorkomen dat die weer vijf DNF’s door crashes moet noteren. Bij de laatste test afgelopen weekend op het circuit van Qatar, waar donderdag de eerste trainingen voor de openings-Grand Prix zijn, kwam Antonelli wéér in aanraking met het asfalt.

Terugkeer van Fenati

Romano Fenati was in de laatste preseason-test de snelste coureur. Hij wordt al een paar jaar als titelkandidaat gezien, maar in de kwalificaties gaat het vaak mis. Zijn opvliegende karakter kostte hem vorig jaar zijn plaats in het prestigieuze Sky VR46-team van Valentino Rossi. Wellicht heeft Fenati iets geleerd van dat ontslag.

Bulega groot talent

Het Sky VR46-team bestaat dit jaar uit twee coureurs: Andrea Migno en Nicolo Bulega. Die laatste maakte vorig seizoen in zijn debuutjaar al grote indruk. De test in Jerez sloot hij als snelste af, in Qatar reed hij over twee dagen (de eerste dag verregende) gemeten de zesde tijd. Bulega wordt gezien als een van de grootste talenten in de Grand Prix, een ‘special one’ die best eens in de voetsporen zou kunnen treden van zijn mentor Valentino Rossi. Bulega heeft al laten zien voorin mee te kunnen; blessurevrij blijven en constante uitslagen rijden lijken zijn grootste uitdagingen dit seizoen.

Meedoen om de knikkers

Dat geldt ook voor de talenten Aron Canet (Estrella Galicia) en Joan Mir (Leopard). Beiden hebben vorig jaar laten zien dat ze snel zijn, dat ze kunnen meedoen om de knikkers, maar te vaak kwamen ze niet aan de finish. Mir (vorig jaar Rookie of the Year) stapte over van KTM naar Honda, maar lijkt die switch goed te verteren. Hij deed in de tests weinig onder voor zijn nieuwe teamgenoot Livio Loi, die al gewend is aan de Honda, en nu voor het eerst niet alleen in een team rijdt. In de tests was de Belg ondanks een vijfde tijd in het eindklassement in Qatar, niet erg overtuigend.

Bendsneyder: ervaring omzetten

Ook Bendsneyder was niet steevast voorin te vinden tijdens de officiële tests, maar dat zegt niet alles. Bendsneyder is een coureur die het moet hebben van de races, niet van trainingen waarin nog niets op het spel staat. Vorig jaar kon hij goed samenwerken met Binder, die de 17-jarige Nederlander graag hielp zodat Bendsneyder op zijn beurt de ideale wingman was voor de Zuid-Afrikaan. Met Antonelli lijkt het zo (nog) niet te werken. De twee zijn vooral min of meer gelijkwaardige concurrenten van elkaar. Antonelli is in de basis iets sneller, maar Bendsneyder heeft op zijn teamgenoot voor dat hij op de motor blijft zitten en er eerder voor kiest voor de punten te gaan dan alle mogelijke risico’s te nemen. Vorig jaar kwam hij slechts één keer niet aan de finish. De grootste uitdaging voor Bendsneyder - in 2015 kampioen bij de Red Bull Rookies - is dit jaar om de opgedane ervaring van zijn debuutjaar om te zetten in prestaties. De tijd van ‘leren zonder dat er iets moet’ is nu voorbij.

Foto’s: MotoGP.com en KTM/Gold and Goose

 

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden